<body>

Bierbuik!


Op Hot ben ik deze week nog even pleithuis. Daarom nogmaals schaamteloos hetgeen ik normaal gesproken dáár als 'Razende Roeland' doe, via deze fijne webstek:

Onderzoeker Martin Marmot onderzocht samen met een groep wetenschappers het verband tussen bierconsumptie en de buikomvang. Ze gingen uit van de algemene volkswijsheid dat overmatige bierconsumptie een bierbuik veroorzaakt. "Maar we vonden dat er weinig echte bewijzen voor zijn in de wetenschappelijke literatuur", aldus Marmot. Voor het onderzoek ging het onderzoeksteam naar Tsjechië, waar men per hoofd van de bevolking het meeste bier zou consumeren ter wereld. Voor het onderzoek werden bijna 2000 mensen onderzocht. Dit leidde tot de conclusie dat er geen significante relatie bestaat tussen bierconsumptie en bierbuiken. Het bleek zelfs zo te zijn dat de vrouwen die bier dronken, gemiddeld minder wogen dan de vrouwen die helemaal geen bier dronken!

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift European Journal of Clinical Nutrition. Bij het onderzoek hebben de wetenschappers ook gekeken naar factoren als roken. Ook hebben ze gekeken naar verschillen tussen Tsjechische bieren en Brits bier maar daar vonden ze geen relevante verschillen: "De Tsjechen brouwen uitstekend bier, maar het bevat hetzelfde aantal calorieën en dezelfde hoeveelheden suiker en alcohol", aldus Marmot. [i]